Rood vlees verhoogt het risico op diabetes type 2
Het dagelijks eten van circa 60 gram bewerkt rood vlees verhoogt het risico op diabetes type 2 met 50%. Die conclusie trekken onderzoekers van de Harvard School of Public Health op basis van een analyse van dat over het eetpatroon van meer dan 200.000 mensen waarvan een deel over een periode van meer dan 20 jaar.
Gecombineerd met andere studies hadden
de wetenschappers de beschikking over data van maar meer dan 440.000
personen. Van deze groep ontwikkelde 28.000 mensen diabetes type 2. De
resultaten van de studie werden gepubliceerd in het wetenschappelijk
tijdschrift American Journal of Clinical Nutrition.
De wetenschappers corrigeerden de verzamelde gegevens voor invloeden
van leeftijd, Body Mass Index en andere risicofactoren voor diabetes
type 2 die met de levensstijl samenhangen. Ze stelden vast dat zowel het
gebruik van gebraden als van rauwe roodvleesproducten het risico op
ontwikkeling van diabetes type 2 verhogen.
bron: American Journal of Clinical Nutrition,

