Onderzoek in project 'Go Without Salt'
Een aantal bedrijven in de regio Utrecht gaan onderzoek doen naar het verminderen van zout in het dagelijks dieet. Doel van het project 'Go Without Salt' is het zoeken naar nieuwe en innovatieve manieren voor het maken van voedsel, waarbij minder zout in de producten samen gaat met het behoud van de smaak.
De financiering van het project bestaat uit Europese subsidies en bijdragen van de provincies Utrecht en Gelderland en het regionale bedrijfsleven.
De hoeveelheid zout die mensen binnenkrijgen heeft een direct effect op de bloeddruk. Teveel zout kan zelfs leiden tot hart- en vaatziekten. Een gezond dieet bevat volgens de Gezondheidsraad maximaal 6 gram zout per dag. In Nederland is de gemiddelde hoeveelheid zout die per dag wordt gegeten 11 gram. Door minder zout te gebruiken in de voedingsmiddelenindustrie kunnen de fabrikanten zorgen voor een flinke daling van deze hoeveelheid.
Daarom hebben bedrijven uit de regio, waaronder Heinz, het initiatief genomen tot het project 'Go Without Salt'. Samen met TNO en de universiteiten van Utrecht en Wageningen willen ze met dit onderzoek zorgen voor innovatie in de voedselproductie, wat zal leiden tot gezonder voedsel. Tegelijk levert het project werkgelegenheid op.
bron: Provincie Utrecht

